Sparbanken privat
Sparbankernas Service AB
HÄMTA - på Play Store
Visa

Välkommen till Sparbanken Tanum

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Tanumskonto
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Räntor, priser och kurser
  • Hjälp med dödsboet
  • Privat
  • Företag
  • Föreningar
  • Bli privatkund
  • Bli företagskund
Logga in
  • Kontakta oss
Logga in
  • Privat
  • Företag
  • Föreningar
Meny
  • Kontakta oss
  • Bli privatkund
  • Spärrhjälp
  • Säkerhet och bedrägerier
Våra tjänster
  • Kundpaket
Tips!
  • Räntor, priser och kurser
Låna pengar
Bolån
  • Räkna på bolån
  • Skaffa lånelöfte
  • Ansök om bolån
  • Ändra ditt bolån
  • Flytta bolån till oss
  • Bolåneräntor
Låna till vad du vill
  • Låna pengar – ansök om privatlån
  • Medlemslån
  • Samla lånen
  • Låna till bil
  • Låna till andra fordon
  • Energilån
  • Låna till solceller
Tips!
  • Lokala fastighetsmäklare
  • Hållbar ekonomi
Kort och betala
Kort
  • Bankkort
  • Kreditkort
  • Beställ nytt kort
  • Så använder du ditt kort
  • Spärra ditt kort
  • Kortreklamation
Fler sätt att betala
  • Swish
  • Betala med mobil, wearables eller klocka
  • Betala räkningar och fakturor
  • Konton
  • Överföringar
  • Betalningar från utlandet
  • Betalningar till utlandet
  • Kontanter och Bankomater
Tips!
  • Mobilt BankID
Spara och placera
Sparkonton
  • Sparkonton och sparränta
  • Fasträntekonto
  • Investeringssparkonto (ISK)
Fonder och värdepapper
  • Fonder
  • Aktier
  • Andra värdepapper
  • Kapitalförsäkringar
Tips!
  • Hållbart sparande
  • Månadsspara
Pension
  • Pensionsspara privat
  • Flytta pension
  • Pensionär snart?
  • Vad är pension?
Tips!
  • Arbete och fritid
Försäkringar
  • Hemförsäkring
  • Fordonsförsäkring
  • Personförsäkring
  • Anmäl skada
Tips!
  • Familj
  • Boende
Familjejuridik
  • Fullmakter
  • Skriv juridiska avtal online
När en anhörig går bort
  • Hjälp med dödsboet
  • Arvskifte och dödsbodelägare
  • Betala räkningar för dödsbo
Hjälpa någon med bankärenden
  • Anhörigbehörighet
  • God man och förvaltare
Tips!
  • Familj
App, internetbank och BankID
  • Appen
  • Internetbanken
  • Mobilt BankID
  • BankID på dator
  • Säkerhetsdosor
Tips!
  • Ny telefon – så gör du
  • Säkerhet och bedrägerier
  • Spärrhjälp
Händelser i livet
  • Snart vuxen
  • Boende
  • Familj
  • Arbete och fritid
  • Hållbar ekonomi
Tips!
  • Familjejuridik

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Tanumskonto
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Räntor, priser och kurser
  • Hjälp med dödsboet
  1. Säkerhet och bedrägerier
  2. Bedrägerier
  3. Smishing, phishing och vishing

Smishing, phishing och vishing – skydda dig mot sms-fiske, nätfiske och röstfiske

Blivit utsatt för bedrägeri?

Nappa inte på betet!

Du tror att du pratar med någon du känner, en myndighet eller ett välkänt företag. Men i stället är det en bedragare som manipulerar dig och "fiskar" efter personlig, känslig information. Detta kallas social manipulation. Att bli utsatt är obehagligt och kan leda till tråkiga saker. Men ju mer du lär dig, om hur bedrägerierna går till - desto bättre skyddar du dig!

  • Smishing/Sms-fiske – falska sms.
  • Phishing/Nätfiske – falska mejl, chattar eller nätet.
  • Vishing/Röstfiske – falska telefonsamtal.
Tänk till innan du agerar

Ofta påstår bedragare att det är bråttom. De spelar på stress och rädsla. Tänk till och gör inget innan du kollat att informationen du fått stämmer.

Vad är smishing?

Smishing – sms-fiske med bluff-sms

Ordet smishing - sms-fiske på svenska - är en kombination av orden sms och phishing. Bedragarna försöker här lura dig med olika typer av bluff-sms där du blir uppmanad att göra olika saker:

1) Ringa ett telefonnummer, som i själva verket är falskt och inte tillhör den som bedragaren påstår sig vara.
2) Klicka på en länk, som inte leder dit du tror utan till en falsk webbplats.
3) Installera någon typ av program, vilket medför att bedragaren tar kontroll över din dator eller telefon.

Att manipulera eller förfalska avsändaren är tyvärr lätt för den som vet hur man gör. Så håll tungan rätt i mun!

Tips för att undvika sms-fiske

  • Kontakta avsändaren själv, på numret som finns på deras webbplats, för att höra om de verkligen är avsändaren av sms:et.
  • Undvik generellt sett att klicka på länkar om du inte är absolut säker på vem avsändaren är.
  • Installera aldrig program på uppmaning av någon annan.

Tänk på! Dagens mobiler sorterar sms på avsändarnamnet, vilket kan göra att ett äkta sms hamnar i "samma tråd" som bluff-sms. Ta det därför lugnt och stressa inte, utan säkerställ alltid informationen först.

Fejk-sms och sms-bedrägeri ökar

Fått ett bluff-sms? Vidarebefordra det till 7726

Visste du att du kan rapportera bluff-sms? Du gör det genom att vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska teleoperatörer. Hjälp till att stoppa bedragarna och att sms:et skickas till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:

  1. Håll fingret på smsets textruta och tryck långsamt.
  2. I pop-up:en som dyker upp - klicka på "Mer".
  3. Klicka på pilen längst ner till höger.
  4. Skriv 7726 i fältet "Till".
  5. Tryck på pilen till höger för att vidarebefordra fejk-sms:et.

Vad är phishing?

Phishing – nätfiske med bluff-mejl

Ordet Phishing - nätfiske på svenska - är en kombination av orden password, harvesting och fishing. Bedragarna försöker här lura dig genom lockande budskap, via falska mejl och webbplatser:

1) Först försöker bedragaren övertyga dig om är att "avsändaren" är genuin och trovärdig, på olika sätt.

2) Därefter blir du ombedd att göra något, till exempel betala en falsk faktura, klicka på en länk eller öppna en bifogad fil.  

3) Om du klickar på en bifogad fil eller länk kan din dator eller telefon bli "smittad" med skadligt program. På så sätt kan bedragaren komma åt känslig information vilket gör att du blir av med pengar eller att din dator/mobil blir låst.

Tips för att undvika nätfiske

  • Är avsändaren korrekt eller inte? "Hovra"/ställ musen över avsändarnamnet och se på e-postadressen. Stämmer den? Ofta lägger bedragare till en bokstav. 
  • Låt bli att klicka på länkar eller bifogade filer som du inte förväntat dig att få. 
  • Använd aldrig e-legitimation, som BankID eller säkerhetsdosa, om du råkat klicka på en misstänkt länk och hamnat på en okänd webbplats. Lämnar inte heller ut personlig information som lösenord, koder eller kortuppgifter.
Företagsdator- eller mobil

Använde du företagsdator- och mobilen när du drabbades?

Drabbades du av bedrägeriet när du använde företagsdatorn- eller mobilen? Då är det inte bara du som kan råka illa ut, utan även företaget: 

  • Företaget kan drabbas ekonomiskt.
  • Datorn eller telefonen kan bli förstörd eller låst.
  • Känslig företagsinformation kan gå förlorad.

Tänk på att:

  1. Kontakta banken omgående om pengar försvunnit.
  2. Meddela din arbetsgivare så att denne kan genomföra de åtgärder som behövs.
  3. Alltid polisanmäla!
Anmäl bedrägeri – om du använt företagsdator/mobil

Vad är vishing?

Vishing – röstfiske med bluff-samtal

Ordet Vishing - röstfiske på svenska - är en kombination av orden voice och phishing. Bedragarna försöker här lura dig genom ringa dig och utge sig för att vara någon annan, till exempel en bank, välkänt företag, myndighet eller polis.

1)  Först försöker bedragaren övertyga dig om är att "avsändaren" är genuin och trovärdig, på olika sätt.

2) Samtalen handlar ofta om något som gått fel, exempelvis gällande korttransaktioner, överföringar eller lån.

3) När bedragaren ringer har de oftast ett stressande besked, till exempel att man stoppat en korttransaktion, en pågående utlandsbetalning eller lån. Allt för att du ska övertygas om att agera snabbt och ta dåliga beslut.

Tips för att undvika röstfiske

  • Låt bli att svara på okända nummer. De kan alltid lämna röstmeddelande om det är viktigt. Kontakta avsändaren själv, på numret som finns på deras webbplats, för att höra om de verkligen är de som har ringt.  
  • Om du ändå svarat men tycker att samtalet är konstigt eller obehagligt - lägg på.
  • Fundera över om du har affärer med den som ringer? Och tänk på att man inte kan koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag.
  • Ställ frågor för att se om svaren du får är trovärdiga.
Vad är vishing? (f-secure)

Vi som bank behöver inga uppgifter från dig för att spärra kort eller stoppa transaktioner. Vi ber dig inte ringa upp oss eller klicka på länkar/bilagor om du inte är inloggad. Tänk på att det inte går att koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag.

5 tips mot sms-fiske, nät-fiske och röst-fiske

  1. Håll hårt i BankID, lösenord eller koder

    Använd aldrig e-legitimation, som BankID, eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Och låt ingen annan använda dem. Tänk även på att dina lösenord och koder är just dina. Dela dem inte med någon och förvara dem noggrant.

  2. Samtal från okänt nummer? Var uppmärksam!

    Om du får ett samtal från okänt nummer - svara inte. Om det är viktigt så kommer de lämna ett meddelande. Ring inte heller tillbaka på numret de ringde från, utan att kolla upp numret på nätet först. Slå sedan numret manuellt så att du helt säkert hamnar rätt.

  3. Blivit ombedd att ringa? Kolla vart telefonnumret går

    I bluff-sms så försöker bedragarna få dig att ringa bedrägliga nummer eller klicka på falska länkar. Om du vill kontakta avsändaren - kontrollera att telefonnumret verkligen går rätt. 

  4. Klicka inte på okända länkar och ladda ner saker

    Tänk till innan du klickar på länkar, öppnar filer eller laddar ner något. Oavsett om det är din eller jobbets dator eller mobil. Du kan få skadlig programvara som gör att du blir av med pengar, dator/mobil blir låst eller att informationen går förlorad.

  5. Frågar någon om dina konto- eller kortuppgifter?

    Vi och andra välkända företag, myndigheter och polisen frågar aldrig efter dina konto- eller kortuppgifter. Dina uppgifter är just dina, så lämna aldrig ut dem!

Blivit utsatt för bedrägeri?

Agera snabbt!

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

Anmäl bedrägeri – telefonnummer och info

Våra system – så fungerar de

Våra tjänster och system har tillgång till all information som vi behöver. Vi kontaktar dig därför aldrig och ber dig uppge personlig, känslig information. Om vi kontaktar dig via sms så ber vi dig i stort sett alltid logga in i internetbanken eller appen för att läsa mer.

Om du själv tar kontakt med oss

Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna. På så sätt är du väl skyddad.

Team of young computer programmers cooperating while working on desktop PC in the office

Mer information om olika typer av bedrägerier

Bedrägeri - skydda dig mot bedrägerier och läs mer om olika typer

Våra cookies, ditt val

Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:

  • Funktioner, prestanda och statistik
  • Relevant marknadsföring

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies

Cookie-inställningar

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies. 

  • Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.

  • Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.

  • Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.

Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies

Sidfot

Hitta snabbt

  • Kundservice
  • Spärrhjälp
  • Mobilt BankID
  • Priser, räntor och kurser
  • Bli kund

Om oss

  • Om Sparbanken Tanum
  • Vad är en sparbank?
  • Så ger vi tillbaka
  • Hållbarhet
  • Jobba hos oss

Säkerhet och integritet

  • Så hanterar vi cookies
  • Behandling av personuppgifter
  • Bedrägeri och säkerhet

Om webbplatsen

  • Rekommenderade webbläsare
  • Rensa cacheminne
  • Användarvillkor
  • Sajtkarta

© Sparbanken Tanum