Ring och anmäl bedrägeri
Om du blivit utsatt för ett bedrägerier så är det viktigt att agera snabbt. Kontakta oss och gör även en polisanmälan.
Även företagare kan råka ut för bedragare via sms och mejl, på nätet, telefon och i sociala medier. Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi.
I samband med betalningar kan ni öka säkerheten för företaget genom att alltid kräva två behöriga personers godkännande, det vill säga ”två i förening”. På så sätt kan ni skydda er och öka möjligheten att undvika ett bedrägeri i ett tidigt skede. Fyra ögon är alltid bättre än två!
Steg för steg - Så här gör du i internetbanken
(sidan Användare och behörigheter)
Se över era behörigheter regelbundet, även vid avslut av anställning eller byte av roll. Kontrollera att rätt företrädare har rätt behörighetsnivå, dvs. bara vad som behövs utifrån personens roll. En revisor behöver kanske bara ha behörighet ”Se konto och avtal” och ”Beställa engagemangsbesked”.
Lista över alla behörigheter
(sidan Användare och behörigheter)
En lägre beloppsgräns ökar skyddet mot bedrägerier, samtidigt som en för hög nivå ökar risken. Företaget (behörig företrädare) kan bestämma egna beloppsgränser för överföringar till andras konto, betalning till BG och PG, internationella betalningar och finansiell överföring.
Kontakta oss så hjälper vi dig att se över era beloppsgränser
VD-bedrägeri är när någon via mejl eller telefon utger för att vara till exempel VD, ekonomiansvarig eller annan person i ledande befattning inom ett företag. Genom att utge sig för att vara denna person förmås företagets medarbetare att utföra handlingar som medför skada för det aktuella företaget. Ofta är det en faktura på betydande belopp som är brådskande att betala. Eftersom det är bråttom och uppmaningen kommer från en nyckelperson genomför medarbetaren betalningen utan att kontrollera att uppgifterna faktiskt stämmer.
Skapa klara och tydliga regler som säger att ingen på företaget ska genomföra ekonomiska transaktioner med enbart ett mejl som underlag. Uppdraget att utföra en överföring, kanske över ett visst belopp, ska alltid kontrolleras muntligt med uppdragsgivaren.
Kontakta banken omgående. Vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa dig. Kom ihåg att polisanmäla!
Investeringsbedrägerier startar ofta genom att den drabbade ser en lockande annons, eller får tips från någon via sociala plattformar eller i samband med surfande på Internet. Tipset handlar om mycket lönsamma investeringar där man placerar sina pengar i t.ex. Kryptovaluta.
Man uppmanas att göra en mindre investering, eller att lämna sina kontaktuppgifter för att få mer information.
Du blir sedan kontaktad – vanligtvis per mejl eller telefon - av en bedragare som erbjuder dig en mycket vinstgivande investering i en utländsk aktie, fond eller liknande. Numera handlar erbjudandet nästan uteslutande om ”lönsamma” placeringar i så kallade kryptovalutor.
Det är bråttom och du måste fatta snabba beslut annars missar du den "fina investeringen". Ofta är argumenten att man har insiderinformation och att det är en skattefri affär. Många av dessa förslag verkar backas upp av olika kändisar (falska annonser utan de inblandades medgivande)
Ibland vill man också träffa dig personligen och bedrägerierna är ofta skickligt planerade. De utförs vanligen med hjälp av påkostade och förtroendeingivande broschyrer och webbplatser.
Obs: Den avkastning som bedragarna erbjuder är vanligtvis väldig hög jämfört med andra typer av placeringar. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det tyvärr oftast det.
Läs mer om investeringsbedrägerier på FI:s och Konsumentverkets webbplatser:
Investeringsbedrägerier | Finansinspektionen (fi.se)
Investeringsbedrägerier | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)
Kontakta banken, berätta vad som har hänt. Din berättelse kan hjälpa banken att utreda vad som hänt, och kanske hjälpa andra som annars riskerar att utsättas på liknande sätt. Väldigt ofta är bedragarens tillvägagångssätt detsamma, om och om igen.
Polisanmäl!
Ta hjälp av din omgivning, du kan också kontakta brottsofferjouren (brottsofferjouren.se)
Avbryt all kontakt, även med personer som påstår att de kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna.
Har man en gång blivit utsatt för ett romansbedrägeri är risken stor att bedragarna försöker igen. Ibland först flera år senare. Det är vanligt att någon hör av sig och erbjuder hjälp med att få tillbaka förlorade pengar. Den som ringer säger sig ofta ha kännedom om ett tidigare bedrägeri och hänvisar exempelvis till att de ringer på uppdrag av en myndighet, bank eller juridisk avdelning.
Bedragaren vill ofta komma åt din dator och ber att du installerar ett program för fjärranslutning. Argumentet kan vara att det då blir lättare att visa en presentation av vad de har hittat. Eller ber dig visa information från din Internetbank. Går man med på detta kan bedragaren komma åt både känslig information på datorn och de pengar som finns på bankkontona.
En annan vanligt förekommande fortsättning på bedrägeriet är att någon form av avgift ska betalas för att få hjälp. Ingen seriös aktör arbetar på detta sätt.
Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter via en falsk e-postadress eller via sms, till exempel genom att få dig att klicka på länkar.
Syftet är att locka dig att besöka en webbplats där du ska ”logga in” eller ”uppdatera ditt BankID” , bekräfta dina kortuppgifter eller lämna svarskoder från din bankdosa.
Det kan även vara ett sms där du uppmanas att ringa ett falskt nummer.
Oftast försöker bedragarna använda sig av avsändarnamn eller webbadresser som liknar banker eller andra kända företagsnamn. Om du klickar på en länk, kommer du till en sida som liknar din vanliga inloggningssida på banken, eller en sida som ser ut som en sida med ”BankID Support”.
Exempel på vad det kan stå::
"Hej, vi misstänker bedräglig aktivitet på ditt konto. Ring spärrservice på tel: 073*******"
(i samtalet får bedragaren dig att tro att du talar med banken och måste använda din säkerhetsdosa).
Se också dessa exempel.
Telenor varnar för falska sms om röstmeddelande (sakerhetskollen.se)
Polisen varnar för sms från "ditt barn" (sakerhetskollen.se)
Swedbank varnar för pågående smishingkampanj (sakerhetskollen.se)
Om du fått ett bluff-sms
Upprätta interna regelverk och kontrollprocesser för att stärka företagets säkerhet. Säkerställ att processerna efterlevs och gör regelbundna stickprov.
För att skydda företaget behövs en regelbunden översyn av både ekonomibehörigheter och beloppsnivåer. Viktigt att dessa speglar företagets behov eftersom allt för generösa nivåer även underlättar för möjliga bedragare. Se därför med regelbundenhet över behörigheter och företagets behov. Allt för att ligga steget före.
Genomför regelbundet övningar och tester för att upptäcka möjliga svagheter kopplade till företagets säkerhet. Det kan avse IT-system, hantering av viktig och känslig information eller risker kopplat till medarbetare
Utbilda dina medarbetare regelbundet i era kontrollprocesser. Både för att alla ska veta hur de ska agera i vissa situationer, och risker de bör vara extra uppmärksamma på. Särskilt om de innehar känsliga positioner med större befogenhet. Till exempel Ekonomi- eller IT-personal.
Om företaget trots allt blir utsatt, kontakta omgående banken och informera vad som hänt. Särskilt om det försvunnit pengar. Spara och dokumentera så mycket information som möjligt för att kunna överlämna till brottsutredande myndigheter i jakten på förövarna.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Cryptolocker är en så kallad ransomware – en skadlig mjukvara som låser datorn helt eller delvis. Mjukvaran skickas i ett mejl som ofta ser ut att komma från en trovärdig avsändare, till exempel en bank eller Skatteverket. En bilaga eller länk innehåller mjukvaran som låser datorn och den drabbade måste betala dyrt för att få tillgång till datorn igen.
Här är det bra datorsäkerhet som gäller.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies