Sparbanken privat
Sparbankernas Service AB
HÄMTA - på Play Store
Visa

Välkommen till Sparbanken Tanum

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Tanumskonto
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Räntor, priser och kurser
  • Hjälp med dödsboet
  • Privat
  • Företag
  • Föreningar
  • Bli privatkund
  • Bli företagskund
Logga in
  • Kontakta oss
Logga in
  • Privat
  • Företag
  • Föreningar
Meny
  • Kontakta oss
  • Bli privatkund
  • Spärrhjälp
  • Säkerhet och bedrägerier
Våra tjänster
  • Kundpaket
Tips!
  • Räntor, priser och kurser
Låna pengar
Bolån
  • Räkna på bolån
  • Skaffa lånelöfte
  • Ansök om bolån
  • Ändra ditt bolån
  • Flytta bolån till oss
  • Bolåneräntor
Låna till vad du vill
  • Låna pengar – ansök om privatlån
  • Medlemslån
  • Samla lånen
  • Låna till bil
  • Låna till andra fordon
  • Energilån
  • Låna till solceller
Tips!
  • Lokala fastighetsmäklare
  • Hållbar ekonomi
Kort och betala
Kort
  • Bankkort
  • Kreditkort
  • Beställ nytt kort
  • Så använder du ditt kort
  • Spärra ditt kort
  • Kortreklamation
Fler sätt att betala
  • Swish
  • Betala med mobil, wearables eller klocka
  • Betala räkningar och fakturor
  • Konton
  • Överföringar
  • Betalningar från utlandet
  • Betalningar till utlandet
  • Kontanter och Bankomater
Tips!
  • Mobilt BankID
Spara och placera
Sparkonton
  • Sparkonton och sparränta
  • Fasträntekonto
  • Investeringssparkonto (ISK)
Fonder och värdepapper
  • Fonder
  • Aktier
  • Andra värdepapper
  • Kapitalförsäkringar
Tips!
  • Hållbart sparande
  • Månadsspara
Pension
  • Pensionsspara privat
  • Flytta pension
  • Pensionär snart?
  • Vad är pension?
Tips!
  • Arbete och fritid
Försäkringar
  • Hemförsäkring
  • Fordonsförsäkring
  • Personförsäkring
  • Anmäl skada
Tips!
  • Familj
  • Boende
Familjejuridik
  • Fullmakter
  • Skriv juridiska avtal online
När en anhörig går bort
  • Hjälp med dödsboet
  • Arvskifte och dödsbodelägare
  • Betala räkningar för dödsbo
Hjälpa någon med bankärenden
  • Anhörigbehörighet
  • God man och förvaltare
Tips!
  • Familj
App, internetbank och BankID
  • Appen
  • Internetbanken
  • Mobilt BankID
  • BankID på dator
  • Säkerhetsdosor
Tips!
  • Ny telefon – så gör du
  • Säkerhet och bedrägerier
  • Spärrhjälp
Händelser i livet
  • Snart vuxen
  • Boende
  • Familj
  • Arbete och fritid
  • Hållbar ekonomi
Tips!
  • Familjejuridik

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Tanumskonto
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Räntor, priser och kurser
  • Hjälp med dödsboet
  1. Privat
  2. Kundpaket
  3. Barn och unga 0-17 år

Barn och unga

  • Banktjänster till barn 0-17 år – kostnadsfritt
  • Bankkort Mastercard ung, Swish, Apple Pay, Samsung Pay
  • Öppna direkt ett eller flera konton till barnet
Logga in och gör ditt barn till bankkund
Two kids walking to soccer practice

Låt ditt barn komma igång med sin egen ekonomi. Med ett eget konto, bankkort och Swish kan de betala själva och spara ihop egna pengar.

Så skaffar du banktjänster till ditt barn

  1. Gör ditt barn till bankkund

    Du som är kund i banken kan enkelt göra ditt barn till bankkund i internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
    Logga in och gör ditt barn till bankkund

    Inte tillgång till internetbanken?
    Ring 0771-22 11 22

  2. Ladda ner appar

    Be ditt barn ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish, Sparbanken Privat.

  3. Aktivera tjänster

    När barnet har blivit kund aktiverar du barnets tjänster i din egen app under Profil - Barns tjänster eller i internetbanken under Övriga tjänster - Barns tjänster.
    Aktivera ditt barns tjänster i internetbanken

Skaffa bankkort Mastercard ung

Logga in och skaffa kort till ditt barn

Åldersgräns för eget bankkort är 7 år.
Så funkar Bankkort Mastercard ung

Bankkort Mastercard ung

Banktjänster för barn för 0 kr/mån

  • Ungdomskonto (barnets bankkonto)
  • Bankkort Mastercard ung (från 7 år)
  • Apple Pay (från 13 år), Samsung Pay (från 16 år)
  • Swish
  • Appen
  • Lyckoslanten (digitalt i appen)
  • Mobilt SäkerhetsID/Mobilt BankID
  • Kundcenter självbetjäning

Insättningsgaranti

Bankens konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Du som kontohavare har rätt till ersättning för din sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan du enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.

Insättningsgaranti

Hantera ditt barns tjänster i din app

Logga in i din app och välj Profil > Barns tjänster. Det här kan du bland annat göra:

  • Uppgradera till Mobilt BankID – för att logga in även hos företag och myndigheter
  • Skaffa och ändra beloppsgräns för Swish
  • Aktivera barnets kort, spärra och ersätta, stänga kortet tillfälligt samt slå av och på kort för internetköp

Vanliga frågor om barns banktjänster

Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.

Nej. Om du som förälder inte är kund i Sparbanken Tanum kan du kontakta oss för att boka ett möte på ett av våra bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.

  • Skaka fram sitt saldo på kontot
    Ditt barn aktiverar snabbsaldo i appen under Inställningar > Snabbsaldo.
  • Föra över pengar mellan konton
  • Läsa Lyckoslanten
  1. Logga in i din app eller internetbank
  2. Klicka på Profil i appen eller Övriga tjänster i internetbanken
  3. Klicka på Barns tjänster > välj Hantera internetköp

Du som vårdnadshavare kan spärra och ersätta ditt barns Bankkort Mastercard ung i din internetbank eller app, under ”Barns tjänster”.

Om ni däremot tror er veta var kortet är, kan det räcka att stänga det tillfälligt.

Läs mer om skillnaderna och hur du gör nedan.

Bankkort Mastercard ung

Barnet kan alltid själv gå in och spärra sitt kort genom att logga in i sin app. 

Om barnet däremot tror sig veta var kortet är, kan det räcka att stänga kortet tillfälligt.

Nedan kan du läsa om skillnaderna och hur man gör.

Bankkort Mastercard ung

 

Du öppnar enkelt ett e-sparkonto åt ditt barn i internetbanken eller appen.

Om du vill börja månadsspara i ett Investeringssparkonto (ISK) kan du läsa mer här: Börja barnspara

Om du som förälder enbart behöver kunna se saldo och transaktioner på ditt omyndiga barns ungdomskonto i din egen internetbank eller app så är du välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och be att få "titträtt" på ditt barns konto, så lägger vi till det. När du gör ditt barn till kund digitalt så får du automatiskt denna ”titträtt” på de konton som öppnas.

Vill du som förälder även kunna ta ut pengar från barnets ungdomskonto behöver du intyga att du har en muntlig fullmakt från den andra föräldern, om ni är två föräldrar. Du är välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och ändra uttagsrätt samt intyga att du har fullmakt att göra detta.

Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.

Ja, barn från 13 år kan ansluta till Apple Pay och från 16 år Samsung Pay.
Så här ansluter du som är över 13 år till Apple Pay

Så här ansluter du som är över 16 år till Samsung Pay

Så beställer du Mobilt BankID till ditt barn

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Sparbanken Tanum har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Sparbanken Tanum.

Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Om BankID för unga och hur de fungerar

Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Privat-appen på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Profil > Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver du först spärra det gamla innan du beställer ett nytt.

Barn och unga

Skaffa banktjänster till barn 0-17 år – kostnadsfritt.

Logga in och gör ditt barn till bankkund
Behöver du hjälp? Ring 0771-97 75 12 för digital support

Våra kundpaket

  • Nyckelkund - vardagspaketet
  • Barn och unga 0-17 år
  • Ung 18-21 år och student

Våra cookies, ditt val

Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:

  • Funktioner, prestanda och statistik
  • Relevant marknadsföring

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies

Cookie-inställningar

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies. 

  • Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.

  • Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.

  • Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.

Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies

Sidfot

Hitta snabbt

  • Kundservice
  • Spärrhjälp
  • Mobilt BankID
  • Priser, räntor och kurser
  • Bli kund

Om oss

  • Om Sparbanken Tanum
  • Vad är en sparbank?
  • Så ger vi tillbaka
  • Hållbarhet
  • Jobba hos oss

Säkerhet och integritet

  • Så hanterar vi cookies
  • Behandling av personuppgifter
  • Bedrägeri och säkerhet

Om webbplatsen

  • Rekommenderade webbläsare
  • Rensa cacheminne
  • Användarvillkor
  • Sajtkarta

© Sparbanken Tanum